Publikationen
Die publikatorische Forschungsleistung aller wissenschaftlichen Mitarbeiter*innen der Fakultät wird auf dem Wissensportal u:cris der Universität Wien dargestellt.
Die Datenbank des Philosophy Documentation Center bietet darüber hinaus Zugang zu über 200 wissenschaftlichen Zeitschriften, Buchreihen, Tagungsbänden und anderen Publikationen zur Philosophie und angrenzenden Fachgebieten.
Buchpublikationen 2022
Liste der Publikationen der Fakultät
2025
Divided by language: A systematic review of teacher views in segregated language learning settings
Woltran, F. & Schwab, S., 17 Jan. 2025, in: Teaching and teacher education. 156Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Unterstützungsmaßnahmen zur Ausbildungs- und Arbeitsmarktinklusion von behinderten und ausgrenzungsgefährdeten Jugendlichen in Österreich
Fasching, H., 9 Jan. 2025, Handbuch Bildungsarmut. Quenzel, G., Hurrelmann, K., Groß Ophoff, J. & Weber, C. (Hrsg.). Springer Nature, S. 1-16Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
Language as a distinguishing feature or common ground? A participatory study on manifestations of intergroup relations in the lived experiences of multilingual students.
Woltran, F. & Schwab, S., Jan. 2025, in: Linguistics and Education . 85, 101379.Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Ästhetische Ideen. Dimensionen des Negativen in Kants (klassische) Auffassung des Kunstwerkes.
Motta, G., 2025, Das Denken des falschen Denkens denken.: Epistemischen Negativität bei und mit Kant. Gelfert, A. & Hammer, M. (Hrsg.). Wien: J. B. MetzlerVeröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
Einleitung
Waibel, V. & Robert, J., 2025, „... die Freiheit, Aufzubrechen …“: Hölderlin Hegel Beethoven. Waibel, V. L., Vöhler, M. & Robert, J. (Hrsg.). Fink / Brill, (Hölderlin-Forschungen, Band 5).Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
‘I Don’t Know If You Have Experience with Meditation?’: Intersectionally Gendered Power Relations in Post-secular Research
Grenz, S., 2025, in: Religion & Gender. 15 S.Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Lire Condillac. Derrida über die Philosophie des 18. Jahrhunderts
Motta, G., 2025, Interpretationen der Aufklärung. Festschrift für Gideon Stiening zum 60. Geburtstag. Heinz, M. (Hrsg.). Berlin / Bonn: Walter de GruyterVeröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
Phänomenologische Vignettenforschung in Lernwerkstätten
Herrmann, F. & Agostini, E., 2025, Vernetzung – einen Schritt weiter gehen. Frauscher, E., Imp, C., Longhino, D. & Stöckl, C. (Hrsg.). Verlag Julius Klinkhardt, S. 183-194 (Lernen und Studieren in Lernwerkstätten).Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
Secularization, the Education of the Heart, and the Modern Nation-State: The Case of Swiss Reformed Protestantism and its European Resonance.
Tröhler, D., 2025, Educational Secularization within Europe and Beyond: The Political Projects of Modernizing Religion through Education Reform . Buchardt, M. (Hrsg.). Berlin: de Gruyter Oldenbourg, Band 6. S. 59-83Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
Taming Religion by Nation: Educational Nation-Building and the Shifting Role of Islam in the Light of Turkish Language Policies
Muratovic, K., 2025, Educational Secularization within Europe and Beyond : The Political Projects of Modernizing Religion Through Education Reform . Oldenburg: De Gruyter, S. 149 170 S.Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
Von den Sternen zur Erde und zurück: das pädagogische Potenzial phänomenologischer Vignettenforschung für die Geographiedidaktik.
Agostini, E., Oberrauch, A. & Rathgeb, G., 2025, Die Pädagogik der Geographiedidaktik: Pädagogische Grundlagen, Bezüge und Perspektiven der geographiedidaktischen Forschung und des Geographieunterrichts. Laub, J. & Dickel, M. (Hrsg.). S. 237-252Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
Vorwort
Waibel, V., 2025, „... die Freiheit, Aufzubrechen …“: Hölderlin Hegel Beethoven. Waibel, V. L., Vöhler, M. & Robert, J. (Hrsg.). Fink / Brill, Band 5. (Hölderlin-Forschungen, Band 5).Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
What makes a consultancy ‘philosophical’? And what makes it ‘good’?
Romizi, D., 2025, in: HASER: International Journal of Philosophical Practice. S. 45-78Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
2024
Fostering social-emotional competencies to improve social functioning, social inclusion, and school well-being: Results of a cluster non-randomized pilot study
Hassani, S., Dez. 2024, in: Mental Health & Prevention . 36, 200365.Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
“How long is life worth living for the horse?” A focus group study on how Austrian equine stakeholders assess quality of life for chronically ill or old horses
Long, M., Grimm, H., Jenner, F., Cavalleri, J. M. V. & Springer, S., Dez. 2024, in: BMC Veterinary Research. 20, 1, 347.Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Nutzung von Daten für die Schul- und Unterrichtsentwicklung
Lüftenegger, M., Kampa, N. & Pietsch, M., Dez. 2024, Nationaler Bildungsbericht Österreich 2024. BMBWF. (Hrsg.). Wien: BMBWF, S. 513-560Veröffentlichungen: Beitrag in Buch › Beitrag in Buch/Sammelband › Peer Reviewed
Truth and Its Political Forms: An Explorative Cartography
Posselt, G. & Seitz, S., Dez. 2024, in: Contemporary Political Theory. 23, 4, S. 569-588 20 S.Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Informal sex education: sexual ethics in LGBTIQA+ community discourses in Switzerland.
Vogler, T., 20 Nov. 2024, in: Sex Education. S. 1-16Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
(Mis)communication between educational policy and practice: teachers’ perceptions of educational policy communication during COVID-19
Woltran, F., Lindner, K-T. & Schwab, S., 14 Nov. 2024, in: Cogent Education. 11, 1, 2427532.Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed
Synthetic media detection, the wheel, and the burden of proof
Harris, K. R., 9 Nov. 2024, in: Philosophy and Technology. 37, 4, 131.Veröffentlichungen: Beitrag in Fachzeitschrift › Artikel › Peer Reviewed