Publikationen

Die publikatorische Forschungsleistung aller wissenschaftlichen Mitarbeiter*innen der Fakultät wird auf dem Wissensportal u:cris der Universität Wien dargestellt.

Die Datenbank des Philosophy Documentation Center bietet darüber hinaus Zugang zu über 200 wissenschaftlichen Zeitschriften, Buchreihen, Tagungsbänden und anderen Publikationen zur Philosophie und angrenzenden Fachgebieten.

Buchpublikationen 2022

Liste der Publikationen der Fakultät

2023


Blocking D2/D3 dopamine receptors in male participants increases volatility of beliefs when learning to trust others

Mikus, N., Eisenegger, C., Mathys, C., Clark, L., Müller, U., Robbins, T. W., Lamm, C. & Naef, M., Dez. 2023, in: Nature Communications. 14, 1, 4049.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


Friendship networks in inclusive elementary classrooms: Changes and stability related to students’ gender and self-perceived social inclusion

Garrote, A., Zurbriggen, C. & Schwab, S., Dez. 2023, in: Social Psychology of Education: An International Journal. 26, 6, S. 1479-1497 19 S.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


Functionally analogous body- and animacy-responsive areas are present in the dog (Canis familiaris) and human occipito-temporal lobe

Boch, M., Wagner, I. C., Karl, S., Huber, L. & Lamm, C., Dez. 2023, in: Communications Biology. 6, 1, 645.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


Narrative responsibility and artificial intelligence: How AI challenges human responsibility and sense-making

Coeckelbergh, M., Dez. 2023, in: AI & Society: Knowledge, Culture and Communication. 38, 6, S. 2437-2450 14 S.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


National Literacies in Education: Historical Reflections on the Nexus of Nations, National Identity, and Education

Fox, S. (Hrsg.) & Boser, L. (Hrsg.), Dez. 2023, Cham: Palgrave Macmillan. 248 S. (Historical Studies in Education).

Veröffentlichungen: BuchPeer Reviewed


Wiederholen, Verinnerlichen, Vereinzeln: Schreibende Selbstumschiffung bei Kierkegaard und Handke

Schörkhuber, F., Dez. 2023, Analysen zur Interdiskursivität und Intertextualität / Analyses of Interdiscursivity and Intertextuality. Schörkhuber, F., Mikulášová, A. & Mikuláš, R. (Hrsg.). Nümbrecht: Kirsch Verlag, S. 101-138 40 S. (Studies in Foreign Language Education, Band 15).

Veröffentlichungen: Beitrag in BuchBeitrag in Buch/SammelbandPeer Reviewed


Wissenschaftlich exakt, politisch unbrauchbar? Zur geologischen Definition des Anthropozäns

Gisinger, R., Dez. 2023, in: Blätter für Deutsche und Internationale Politik. 2023, 12, S. 111-116 6 S.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


The Participant Belongs to the Play: The Ethical Dimensions of Improvised Music

Bergamin, J. A., 29 Nov. 2023, Gadamer & Musical Hermeneutics. McAuliffe, S. (Hrsg.). Cham: Springer, (Contributions to Hermeneutics, Band 12).

Veröffentlichungen: Beitrag in BuchBeitrag in Buch/SammelbandPeer Reviewed


Erzählen und Zuhören Gruppen: Wissen genieren und Veränderung anstoßen in der partizipativen Forschung in Palliative und Dementia Care

Heimerl, K., Reitinger, E., Dressel, G. & Pichler, B., 28 Nov. 2023, Aktionsforschung: Vergangenheit– Gegenwart – neue Zukunft. Lechner, C., Rauch, F. & Schuster, A. (Hrsg.). Wien: Praesens Verlag, S. 1-14 14 S.

Veröffentlichungen: Beitrag in BuchBeitrag in Buch/SammelbandPeer Reviewed


Answering the Call for Research on Nationalism and Education with International, Historical, Multi-case Discursive Studies

Gotling, N., 25 Nov. 2023, National Literacies in Education: Historical Reflections on the Nexus of Nations, National Identity, and Education. Fox, S. & Boser, L. (Hrsg.). Cham: Palgrave Macmillan, S. 55-65 11 S. (Historical Studies in Education).

Veröffentlichungen: Beitrag in BuchBeitrag in Buch/SammelbandPeer Reviewed


Parental anxiety and depression are associated with adverse mental health in children with special needs during the COVID-19 pandemic

Gruszka, P., Ganahl, K., Stasch, N., Burger, C., Haberland, E. & Bauer, S. M., 21 Nov. 2023, in: Frontiers in Public Health. 11, 1254277.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


Divide & Rule: The Future of Enactivism

Kriegleder, M., 1 Nov. 2023, in: Constructivist Foundations. 19, 1

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


Against 'Hate speech'

Kindermann, D., Nov. 2023, in: Journal of Applied Philosophy. 40, 5, S. 813-835 23 S.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


Climate change and the political pathways of AI: The technocracy-democracy dilemma in light of artificial intelligence and human agency

Coeckelbergh, M. & Sætra, H. S., Nov. 2023, in: Technology in Society. 75, 102406.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


Digital Humanism, Progressive Neoliberalism and the European Digital Governance System for Vocational and Adult Education

Schmoelz, A., Nov. 2023, in: Journal of Adult and Continuing Education. 29, 2, S. 735-759 25 S.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


Republicanism and Moralised Freedom

Moen, L., Nov. 2023, in: Politics, Philosophy & Economics. 22, 4, S. 423-440 18 S.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed


Wenn Argumente scheitern

Schörkhuber, F., Nov. 2023, in: Literatur und Kritik. 579-580, S. 63-74 12 S.

Veröffentlichungen: Beitrag in FachzeitschriftArtikelPeer Reviewed